Ben Smith, sinds september de nieuwe bestuursvoorzitter van Air France-KLM, heeft tijdens een bezoek aan het bemanningencentrum van KLM op Schiphol verwarring gezaaid over zijn plannen.
De bedoeling van het bezoek was juist om meer duidelijkheid te verschaffen over de strategie van Smith voor het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf. Franse kranten maakten onlangs melding van plannen om van Air France een A-merk te maken en van KLM een prijsvechter voor de vakantiemarkt.
Op Schiphol ontkende Smith dit volgens aanwezigen in alle toonaarden, maar hij was vaag over wat zijn strategie dan wel is. “We weten nog steeds niet wat hij dan wél gaat doen. Als hij al een plan heeft, dan heeft hij er vandaag niets over gezegd”, aldus Annette Groeneveld, voorzitter van de vakbond voor cabinepersoneel VNC, tegen Het Financieele Dagblad.
Smith pakte in zijn eerste vier maanden flink door, maar heeft nog veel op zijn bord. Hij benoemde een nieuwe topvrouw bij Air France en sloot daar ook cao’s met het grond- en cabinepersoneel. Maar het is tot nu toe stil over de mogelijke herbenoeming van KLM-topman Pieter Elbers, wiens termijn in mei afloopt.
Smith moet ook nog een manier vinden om de bedrijfskosten van Air France te verlagen. Het Franse dochterbedrijf presteert al jaren minder goed dan KLM en heeft nog altijd veel hogere kosten dan concurrenten als Lufthansa, British Airways en Iberia, aldus Het FD.